مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

پنج شنبه 15 – جولای

 

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروزخود درمورد فعالیت های پولیس ملی افغانستان و توانایی های آن در نبرد ها تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که در برخی مواقع نیروهای امنیتی پولیس در برابر حملات هراس افگنان بیچاره است.

روزنامه در ادامه نوشته است ، دیده شده است که نیروهای امنیتی با دادن تلفات برخی از مناطق را آزاد می سازند، ولی به دلیل ضعف نیروهای پولیس این مناطق دوباره از دست می رود.

روزنامه درمورد کنفرانس بین المللی کابل نیز تبصره یی را به نشر رسانده و درمورد مسایلی تمرکز کرده است که دولت افغانستان آن را در این کنفرانس مطرح خواهد کرد.

مقاله نویس گفته است که در گذشته مشکل اساسی نبود هماهنگی در زمینه مصرف کمک های بین المللی و فساد اداری بوده است، اما حالا دیده شود که دولت افغانستان چی اقداماتی خواهد داشت.

 

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود درمورد فساد اداری در کشور و راه های جلوگیری از آن تبصره کرده است.

مقاله نویس در ادامه گفته است که ایجاد محکمه اختصاصی برای به محاکمه کشاندن مقاماتی که به فساد اداری درکشور متهم استند، گام موثری در جهت حکومتداری خوب است.

روزنامه در ادامه گفته است که مسئله ایجاد این محکمه پس از طی مراحل مورد اجرا قرار می گیرد تا بتواند جلو فساد گسترده اداری را بگیرد.

روزنامه خبر توافق روی ایجاد پولیس محلی در افغانستان را نیز در صفحه اول خود منتشر کرده و گفته است که توافق درمورد ایجاد این نیرو در اجلاس امنیتی که شماری از وزرای کابینه و رئیس جمهور کرزی حضور داشتند، اتخاذ شده است.

 

روزنامه خدمتگار نیز درمورد کنفرانس بین المللی کابل و پیشنهادات دولت افغانستان برای جلب کمک های بیشتر توجه کرده است.

مقاله نویس گفته است، جامعه جهانی از خود در راستای کمک به پروژه های مشخص در افغانستان ابتکار نشان داده است.

این روزنامه در ادامه بررسی نیز از وضعیت پروژه های بازسازی درکشور را به نشر رسانده که قرار است در کنفرانس بین المللی کابل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اما مقاله نویس در ادامه گفته است، حالا مسوولین حکومتی به خاطر کنفرانس بین المللی کابل بیدار شده و برنامه های را طرح کرده اند، اما نگرانی های نیز وجود دارد که پس از جذب پول های کمکی، آنان به کار پشت کرده و به فساد رو بیاورند.

روزنامه درمورد ایجاد قوت های مردمی که به نام پولیس محلی یاد می شود نیز تبصره کرده و ان را موضوع پر جنجالی دانسته است.

 

روزنامه ویسا درمورد حضور نیروهای بین المللی در افغانستان تبصره کرده و در این میان تاثیر نیروهای بین المللی را در افغانستان مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه گفته است که سروی های تازه در فرانسه نشان داده است که هفتاد درصد فرانسوی ها مخالف حضور نیروهای شان در افغانستان هستند، مقاله نویس گفته است، با توجه به این وضعیت و مخالفت های دیگری که وجود دارد، تاثیر نیروهای بین المللی در افغانستان بسیار مهم بوده است و درصورتی که این نیروها می توانستند هماهنگی ایجاد کرده و مسیر جنگ را تغییر بدهند، مشکل به این جا ها کشانده نمی شد.

ویسا نیز درمورد کنفرانس قریب الوقوع کابل تبصره کرده و نوشته است که این کنفرانس فرصتی برای تجدید تعهد جامعه بین المللی در برابر افغانستان است، و برای دولت افغانستان و نهاد های مصرف کننده نیز فرصت تازه یی فراهم می کند که به خدمتگذاری بیشتر توجه داشته باشند.


July 17th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها